سهم ناچیز صیادان از بنزین
بازدیدها: 25
آیا سهمیه در نظر گرفته شده ی بنزین قایق های صیادی باعث کاهش دغدغه صیادان شده است؟
چرا صیادان ادعا می کنند سهمیه فعلی که ۴۰۰ لیتر در هر ماه پیش بینی شده برای عملیات صیادی جوابگو نیست؟
پاسخ به این پرسش ها بسیار ساده است:
وسایل حمل و نقل دریایی نسبت به خودروها برای پیمودن یک مسافت مساوی چندین برابر بیشتر مصرف داشته و گذشته از این گاهی شبانه روز با حداکثر توان فعال هستند.
بعنوان مثال یک موتور دوگانه بنزین سوز با متوسط اسب بخار ۷۵ در هر ۲ ساعت فعالیت ۷۰ لیتر بنزین خواهد سوزاند که برای حداقل فعالیت روزانه ۶ ساعت این میزان به بالای ۲۰۰ لیتر در روز خواهد رسید!
سهمیه ۴۰۰ لیتری قطعا برای بیشتر از ۲ روز یک قایق صیادی واقعی جوابگو نیست و بیشتر شبیه یک شوخی است.
با نگاهی به گذشته در میابیم که این سهمیه در مرحله قبلی سهمیه بندی سوخت به میزان ۱۲۰۰ لیتر برای بیست و سه روز کاری تعیین شده بود که باز هم جوابگو نبوده و صیادان برای متوقف نماندن کار مجبور به خرید بنزین بصورت آزاد شده بودند.
گذشته از این در اظهار نظرهای مسئولین امر مشخص نشده که همین میزان بسیار اندک ۴۰۰ لیتر بنزین در ماه به چه طیف از صیادان تعلق خواهد گرفت. سالهای سال است که یا مجوز صید جدیدی برای صیادان صادر نشده یا به صیاد واقعی و تولیدگر مجوزی داده نشده است.
هزاران شناور صیادی که بسیار بیشتر از شناورهای مجاز شناخته شده توسط شیلات هستند وظیفه صید و تامین بازار ماهی را به دوش کشیده و بسیاری از صیادان مجوز دار هم یا بازنشسته شده و یا در شرف بازنشستگی هستند و یا اینکه بدلیل مصائب کار تغییر شغل داده اند.
حتی به درستی روشن نشده که این میزان ناچیز سهمیه بنزین برای این شناورها(بدون مجوز صید شیلات) هم در نظر گرفته شده و یا تنها برای شناورهای دارای مجوز صید شیلات می باشد؟
قطعا پرسش های جامعه صیادی بسیار بیشتر از این است و مقتضی است مسئولین امر بصورت میدانی با دغدغه ها و مشکلات این قشر روبرو شده و راه حل های بهتری از واگذاری این تصمیم به وزرا و مرکز انتخاب می نمودند.
مرکز نشینان حتما در این مورد فرق یک وانت بار را با قایق صیادی متوجه نبوده و قطعا همفکری و مشاوره با ارگانها و همچنین تعاونی های صیادی استانی می توانست راهکار بهتری برای یک تصمیم گیری مناسب تر باشد.
راه کارهای ساده نظیر تحویل سوخت در مبادی خروج و یا سهمیه بندی بر اساس پیمایش و قدرت موتور می تواند روش منصفانه و به دور از اسراف و کنترل شبکه سوخت در این حرفه باشد که احتمالا مرکز نشینان باز هم از آن بی خبرند./جزیره نیوز