نقدی بر کار روابط عمومی سازمانها و ادارات شهرستان عسلویه
بازدیدها: 118
نقدی بر ضعفهای روابط عمومی ادارات و سازمان های شهرستان عسلویه
به گزارش سایت خبری ندای عسلویه امروزه ما به اين تخصص ها به چشم وظايف مي نگريم، اما روابط عمومي حال بسيار پيچيده تر از روابط عمومي هاي قبل از آن است و تحولات فراگير دنياي معاصر مسئوليت هاي بيشتري را متوجه كارگزاران روابط عمومي مي كند.
مهارت فني، دانش و مهارت تخصصي، سوابق تجربي موفق، توانمندي هاي فردي نظير پژوهش افكار عمومي، اخلاق و منش متناسب با حرفه ي روابط عمومي، احساس تعهد نسبت به سازمان و جامعه از ويژگي هايي است كه به مدير روابط عمومي كمك مي كند تا بر اساس آن بتواند موفقيت لازم را در پيشبرد اهداف سازماني محقق نمايد.
در بیشتر ادارات و سازمانهای شهرستان عسلویه ضعف آشکار روابط عمومی ها برای همگان نمایان است.
این ضعفها در کار این روابط عمومی ها باعث عدم ارتباط صحیح این روابط عمومی ها با رسانه ها از یک طرف و ارباب رجوع از طرف دیگر شده است.
موفقیت در فعالیت ها زمانی حاصل می شود که با مطالعه وضع گذشته نقاط ضعف و قوت مورد نقد و نظر قرار گیرد و با سنجش فعالیت روابط عمومی ها می توان میزان توانمندی سازمانی را وزن داد.
وقتی به نوشته و سخنانی هایی که وضعیت روابط عمومی سازمان های مختلف را توصیف می کند نگاهی بیاندازیم، فاصله محسوس فعالیت روابط عمومی ها در عسلویه با آن چیزی که در متون نظری یا عملکرد جهانی از وظایف و شان این حوزه وجود دارد با تفاوت فاحش قابل مشاهده است.
در حال حاضر روابط عمومی ها در اکثر سازمان و ادارات شهرستان عسلویه بیشتر نقش واحد تشریفاتی را بازی می کند و برگزاری جشن ها، مراسم بازنشستگی و تقدیر، مراسم استقبال رسمی و برنامه های از این دست فعال هستند در حالیکه رسالت سازمانی این حوزه در حد مشورت در تصمیم سازی و تسهیل گری راهبردهای توسعه است.
گرچه مجموعه ي وظايف يك روابط عمومي به روش هاي كليشه اي دنياي ارتباطات و تبليغات ختم نمي شود و هرگز نمي توان آن ها را محدود و محصور در يك سري برنامه ها كرد، اما روابط عمومي براي وصول به موفقيت سازماني، نبايد بدون برنامه حركت كند، بلكه بايد هدفمند، منظم و قاعده مند باشد تا بتواند در راستاي انجام وظايف، موفقيت حاصل نمايد.
شرح وظايفي از يك روابط عمومي با رويكرد نوين به صورت مختصر پرداخته مي شود كه شايان توجه مي باشد:
- حفاظت از حريم سازمان در مقابل جوسازي هاف خلاف گويي ها، دروغ پردازي ها، تهديدها و…
- همكاري فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه ها.
- ارتباط تنگاتنگ با اينترنت، خبرگزاري ها، وب سايت ها و وبلاگ ها.
- توجه به اطلاع رساني آنلاين و داشتن حداقل يك ساعت و يا وبلاگ تخصصي براي سازمان و اداره
- انعكاس انتقادات و اخبار به صورت شفاف و عدم مميزي نمودن آن به مسئولان
- تحليل گري و داشتن صداقت كاري
-انعكاس مسائل و تنگناها همان گونه كه هست
-برقراري ارتباط رضايت مندانه بين دستگاه مطبوع و مخاطبان
-چاپ بروشور پيام هاي آموزشي، پژوهشي و ديگر فرآورده هاي سازماني
-خروج روابط عمومي از موضع انفعالي به موضع فعال
-دعوت از خبرنگاران در مراسم و مناسبت هاي مختلف
-دخالت ندادن موضع گيري هاي شخصي در تنظيم اخبار سازمان
-اجراي سيستم مكانيزه ي خبررساني (روابط عمومي الكترونيك)
-تبعيض قايل نشدن بين خبرنگاران و البته اين هنر روابط عمومي است كه به اندازه ي قابليت و توان رسانه ها از آنها به نفع سازمان بهره ببرد.
-كوتاه نويسي (بيان موضوعات اصلي و مهم در تنظيم اخبار)
-خوش برخورد بودن
-سرعت عمل و ايفاي نقش مؤثر و ارزنده در مواقع حساس و بحراني
-مديريت تابلوي اعلانات و به روز كردن مطالب آن
-برقراري تعامل مطلوب و سازنده بين اداره يا سازمان مربوط با سازمان ها، ادارات، نهادها و اشخاص حقيقي وحقوقي
-تهيه ي گزارش فعاليت واحترام قائل شدن براي ارباب رجوع و افكار عمومي